SZYBKI KONTAKT

ASPEKT - Centrum Diagnozy i Terapii Dziecka i Rodziny

  • ul. Ryżowa 45
    02-495 Warszawa 
  • tel.: 605 571 268
    (Proszę o sms - oddzwaniam)
  • e-mail: kontakt

Książki

Preißmann, Ch. (2018).
Asperger. Życie w dwóch światach. Sopot: GWP.

Autorka książki zna temat od podszewki. Jest psychoterapeutką dotkniętą zespołem Aspergera. Z autopsji więc wie, jak myślą i zachowują się osoby z tą diagnozą. Wie jakich uczuć doświadczają osoby ze spektrum oraz ich bliscy. Wie także z jakimi trudnościami mierzą się zarówno osoby ze spektrum jak i ich najbliżsi.

Książka ma formę rozmów z dorosłymi osobami ze spektrum. Autorce udało się zachęcić innych dorosłych z zespołem Aspergera, aby szczerze opowiedzieli o tym, jak wyglądało i jak wygląda obecnie ich życie, co było dla nich najtrudniejsze i jak sobie z tym poradzili. W rozmowach poruszono szereg ważnych problemów dnia codziennego, między innymi dotyczących nauki, pracy, związków, zdrowia, integracji społecznej czy seksualności. To publikacja przepełniona jest opisem osobistych doświadczeń.

Autorce udało się doskonale połączyć praktykę z teorią. Opisy funkcjonowania i historie życia jej bohaterów zostały wzbogacone specjalistycznymi komentarzami.

Dzięki lekturze tej książki możesz dowiedzieć się nie tylko, co robić, aby życie z spektrum było łatwiejsze i pełniejsze, ale również jak wykorzystać pozytywne cechy spektrum, które często są pomijane i niedoceniane.

 


Willey H. L. (2018) Udawanie normalnej. Życie z zespołem Aspergera (zaburzeniami ze spektrum autyzmu). Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne.

To kolejna książka – historia życia, napisana z  perspektywy kobiety z zespołem Aspergera,  Autorka zaczyna od opisu szczęśliwego dzieciństwa u boku kochających, wyrozumiałych i co ważne, świadomych specjalnych potrzeb swojego dziecka, rodziców. Podkreśla znaczenie akceptacji otoczenia i najbliższych dla dalszego rozwoju „nieneurotypowego” dziecka i dla jakości funkcjonowania osoby ze spektrum. Zaznacza, że akceptacja otoczenia jest bazą do budowania tożsamości osoby ze spektrum.

Autorka opisując własne doświadczenia zwraca klika razy uwagę na znaczenie diagnozy. Diagnoza w jej wypadku przyczyniła się do zmiany perspektywy widzenia własnej tożsamości. Rozpoznanie było kluczowe dla stworzenia przez nią spójnej, akceptowanej przez nią osobowości.

Książka napisana jest prostym językiem, w popularno-naukowym stylu. Może być inspiracja dla rodziców dzieci ze spektrum, ale także osób będących w spektrum, które tak jak bohaterka, czują się czasami „nienormalni”, a świat ludzi „normalnych” do którego tak próbują się dostosować zdaje się momentami być odległy o całe lata świetlne od miejsca, gdzie właśnie się znajdują.

 

Hendickx, S. (2018). Kobiety i dziewczyny ze spektrum autyzmu. Od wczesnego dzieciństwa do późnej starości. WUJ (Seria Spektrum).

To publikacja oparta na badaniach, wywiadach i rozmowach dotykających tematu kobiecego spektrum autyzmu. Autorka jest badaczką ASD, ale też osobą, która na własnej skórze doświadcza czym jest bycie osobą w spektrum. To publikacja cenna nie tylko dla kobiet ze spektrum autyzmu i ich bliskich, ale także dla specjalistów – osób zajmujących się diagnozą, terapią oraz badaczy tematu.

Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej z nich omówione zostały aktualne badania dotyczące różnic w przejawach ASD w zależności od płci, oraz trudności związane z diagnozowaniem dziewczynek i kobiet. W pozostałej części drobiazgowo opisane zostały poszczególne aspekty życia kobiet z zaburzeniami ze spektrum autyzmu na różnych etapach ich życia zaczynając od bardzo wczesnego dzieciństwa a kończąc na starości. Z przytaczanych wypowiedzi wyłania się obraz ról, jakie przybierają kobiety ze spektrum w społeczeństwie i rodzinie.

Autorka zastanawia się nad zaletami i wadami wczesnej diagnozy. Sama zdiagnozowana w późnej dorosłości widzi w diagnozie, w tym przede wszystkim we wczesnej diagnozie, czynnik mogący poprawić jakość życia dziewczynek ze spektrum - pozwalający być może uniknąć im cierpienia i niejednokrotnie ratujący zdrowie psychiczne a czasami życie. Autorka pokazuje, jak wielką rolę w diagnozowaniu odgrywają rodzice. Zwraca uwagę na fakt, że odczuwany czasami przez rodziców nieokreślony niepokój co do zachowania dziecka, okazuje się często uzasadniony.